.
   

Historic-ralli Fiat 127 Sport
 
Auto on ensirekisteröity v. 1980 ja se on ollut  normaalissa liikennekäytössä jonkin aikaa ennen muutosta ralliautoksi. Siviilikäytössä HNJ-275 palveli Jaakko Markkulaa, joka on toiminut MM-tason kartanlukijana ralleissa. Vuoden 1984 kesäkuussa Esa Niittymäki ajoi auton ensimmäisen rallin. Fiat  oli rakennettu ryhmä A:n mukaisesti kuten kaikki(?) 127 Sport ralli- ja rata-autot Suomessa. 
 
Kun autoa ryhdyttiin toimestamme kunnostamaan v. 2001, oli tarkoitus pitää se  A-ryhmäläisenä. Vähitellen edenneen urakan aikana tuli historic-kilpailuihin mukaan ikäkausi I (-77-81 luokitellut autot), ja autosta päätettiinkin tehdä Historic-kilpuri. Historic-säännöissä noudatetaan oman ikäkauden (sen viimeisen vuoden) tekniikkasääntöjä. Vuonna -81 ralleissa oli käytössä ryhmät 1, 2 ja 4. Nyt kun autossa on käytössä ryhmien 1/2 luokitustodistus, on siihen ollut mahdollista asentaa kaksoiskaasuttimet ja 2-ryhmään luokitellut levyjarrut taakse. Muutoin auto on sellainen kuin A-ryhmän pelit ovat Suomessa olleet.

CNV00004____.JPG
Historic passitus suoritettiin talvella 2007 autourheilutoimittaja Jari Kohosen (kuvassa oik.) tallissa Riihimäellä. Jari on kilpaillut autolla vuosina 1989-1990. Paikalle tuli vanhoja kisoja muistelemaan auton ralliautoksi rakentanut Esa Niittymäki. Esa tunnisti auton "omakseen", vaikka se on toki muuttunut muunkin kuin värin osalta. Esa on ajanut autolla mm. Jyväskylän Suurajot v. 1984.  Jari löysi ainakin katosta jälkiä omilta ajoiltaan...
 
Teknistä tietoa:
 
Moottori: 1050 cm3, kevennetty, tasapainotettu, sylinterikantta muokattu, kilpanokka-akseli, Alquatin imusarja + Weber DCNF 36 kaasuttimet, vakio pakosarja, kärjetön sytytys.
Moottoriteho n. 100 hv, erikoiskokeilla käytettävä kierrosluku n. 6000-8000.  
Voimansiirto: Neljä vaihdetta, erittäin tiheät vaihdevälit, perävälitys 4.69, tasauspyörästön lukko (Alquati?). Vaihteiston asennustyöt on tehnyt asiantuntemuksella Mika Helenius Lempäälästä.
Alusta: Konin purettavat kilpaiskunvaimentimet, etujouset jäykemmät, kovat puslat takana, edessä osin jäykemmät puslat. Nopea ohjausvälitys. 
Jarrut: Edessä vakiot, takana r. 2:een luokitellut levyjarrut (monista takavetoisista Fiateista löytyvät).
Paino: 886 kg (Punnitus Autoglym rallissa -08, tankki täynnä, varapyörän ym. "selviytymiskamojen" kanssa)
 
Autoa on esitelty Vauhdin Maailma -lehden numerossa 12/09 Historic-autojen vertailussa.
 
 
Menossa mukana huippuammattilaiset:
 
 
 
 
 

logoTunkua.jpg
 
 



contpics/1.jpg

.
 JAK-Racing - Fiat 127 Sport gr. Historic