.
   

Opel Kadett GSi r. F, "ysäri äffäläinen"
 
Auto on alunperin rakennettu Saarijärven suunnalla -90 luvun puolivälissä ryhmään A ja muutaman vuoden kuluttua se on muutettu ryhmään F. Päävastuussa on tuolloin ollut Ari Niinikoski. Autolla on kilpaillut Mari Niinikoski ja muutaman kisan myös Jarkko Nikara. josta sittemmin kehittyi MM-tason kuljettaja.
Kuva Opelista sen alkutaipaleelta.
Jukka osti auton v. 2010 vaiheilla ja  siitä kunnostettiin toimiva vapaa-ajan harrastusväline.
 
Moottori on 2,0 OHC eli 8-venttiilinen, rakennettu Vuoksen moottoikoneistamossa v.1999, tehoa pitäisi olla n. 190 hv ja tehoalue on laaja. Polttoaine tulee omasta tankista Carterin pumpun työntämänä Weberin kopio kaasuttimiin.
Polttoaine sytytetään vakiosysteemillä eli konehuoneesta löytyy aikoinaan Hätälän muokkaama virranjakaja.
Jousitus toimii perinteisten Bilsteinien vaimentamana. Edessä on kynäjousitolpat ja säädettävät yläpäät. Taka-akseliakin on paranneltu. Kun vielä pyöränkulmat on säädetty jyväskyläläisen perimätiedon mukaan, on auton ajettavuus kunnossa. Takapuslat ovat Powerflexit ja edestä löytyy jo Saarijärvellä asennettuja kuulaniveliä.
Jarrut ovat hyvät: A-ryhmään luokiteltu AP/Lockheed -setti jaksaa topata ja tasapainoa haetaan bedal boxin avulla. Käsijarru on hydraulinen ja sitä käytetään nykymuodin mukaan kiinalaisella pystykahvalla.
Kori on pysynyt kelvollisena. Vanhoista ajoista eroa on akun sijainnissa, se palautettiin eteen. Turvakehikkoon lisättiin kynnysputket ja istuinten kiinnitystä varten poikittaisputket.
 
 
Peurunkaralli 9.3.2013
 
Vihdoin viivalla! Jukkä kävi aiemmin Keuruun Harrasteralli ry:n tapahtumass Opelia kokeilemassa, mutta bensapumppu teki sielä lakon jo alkuunsa. Kunnon EK-olosuhteissa eli lumisella ja spoorisella tiellä ei Jukka ollut Opelia kokeillut ja EK 1 Multamäen alku oli luonnollisesti hapuilua. Mutta oppimiskäyrä oli jyrkkä, jo tämän lyhyehkön EK:n loppupäässä alkoi tatsi Opelin viemiseen jo vähän löytyä.
Ykkös-EK:n maalin stopilla toimitsija totesi etttä nyt pojat haisee muutkin kuin jarrut! Syyksi selvisi sylinterikannen tiivisteen pettäminen mutta vettä lisäillen ajelimme varovasti maaliin. Kauan seisseet iskarit eivät pysyneet oikein mukana ja EK 2 Lankamaalla lähti routapatista sellaiset takakorkeat että hetken aikaa tuulilasista näkyi vain tien pintaa. Kolmonen ja nelonen edettiin moottoria yhä enemmän säästellen. Maalissa saimme vielä pikku AT:t kun siirtymällä juotettiin Opelia, arvottiin maaliin ajon mielekkyyttä ja madeltiin Peurungan ruuhkassa. Vaikeuksista huolimatta päivä oli myös toiveita herättävä ja tähänkin ralliin kannatti lähteä: Niin kuin Opel oli välillä irti tiestä niin olivat kuskitkin irti arjesta!
 
                                                                                                                              Kuva: Markku Laukka
 
 
 
50 v. Juhlaralli Imatra 17.8
  
Tulimme lähtöjärjestyksessä viimeisenä mutta tuloksissa emme olleet lähellekään viimeisïä erinäisisitä tekniikkamurheista huolimatta: ekat kannut Opelilla...
Video EK 1:n takaviistoristeyksestä, jossa nähtiin vaihtelevia ajosuorituksia, meillä askelmerkit osuivat:
ja kuva samasta paikasta:
 Kuva: Markku Hytönen
 
Mänttä 200-ajo 25.8.2013
 
Mäntästäkin pytyt, vaikka takaiskari ei tykännyt ilmalennosta EK 1 Kavalan hypystä!
 
                                                                                                                                Kuva: rallikuvat.net
 
 
SM Castrol ralli 27-28.9.2013
 
Rallin SM-sarjan viimeisessä osakilpailussa Janne toimi reitillä liikkuvana turvapäällikkönä. Kuskiksi oli helppo valita Kokkos-Jukka, jonka kanssa mutkateillä kulkeminen on sujunut ennekin. Kisa valittiin sittemmin kauden parhaaksi SM-osakisaksi - onnea TamUA ja yhteistyökumppanit sekä syvä helpotuksen huokaus! Suosittelemme kaikille kilpatovereille myös toimitsijatehtäviin osallistumista.
 
Aamulla varhain kun sää oli parhain... kohta mennään radiovehkeiden akkujen vaihtoon ja start 2:een. Taustalla möllöttää kisan "virallinen mittausauto" eli "OJA-Volvo". Kiitos Auto-Bon Oy:lle Citroénien lainasta!
 
 N3M Power Rally Tammisaaressa 9.11.2013
 
Tilanteita riitti Tammisaaressa koko illaksi, taidolla ja tuurilla luokan toiseksi, kiitos Teppo ja Toni!
  
                                                                                                    Kuva: J-P Lindroth
 
 Suopunkiralli 22.3.2014 Kemijärvellä
 
Kunnon talvikelien puuttuessa ja kiireiden riivaamina meidän kausi alkoi vasta kisakalenterin viimeisestä
talvikisasta Kemijärvellä. Hieno rallikilpailu ja oikea talvi pohjoisesta löytyikin! Kisa oli Jukan ensimmäinen A-junioreissa syksyn menestysten myötä -sekä 40 ikävuoden täyttymisen juhlistamista samalla. Huoltoon lähti onneksemme taas Lainpellon Teppo, joka osaa tarvittaessa koota Kadetin jaloillaan pimeässä. Nuorta voimaa porukaan toi Serviseppien asentajaharjoittelija J. Hokkanen, joka itse ajaa Sprinttejä Seatilla. Reissu oli kiva ja ralli meni kylmiltään hyvin vaikka Kadetti alkoi viimeisellä ek:lla piiputtamaan ja kypäräpuhelimet pimenivät kuten myös trippimittari. Aikas huimilla ilmalennoilla ja rytkäytyksillä voi olla syy-yhteyttä vaivoihin. Kuskit olivat kuitenkin rautaa alusta loppuun ja luokan kolmas sija saavutettiin!
100 erikoiskoekilometriä tosi talvisissa olosuhteissa ja huiman nopeilla teillä oli mielenkiintoinen kokemus.
  
 kuva: Jukka Dahl
 
Kiitämme: Jyväskylän Autokuljetus Oy, Vihta-Auto Oy,
Servisepät Oy, pääinsinööri Teppo ja nuorempi asentaja Jere.
 
1000 Lakes Rally 22-23.8.2014 (Jyväskylä)

Jukan kotikisaan lähdimme pitkän ajotauon jälkeen. Kemijärven rytkyjen jäljiltä Jukka paransi moottorin korvakkeita ja käyntihäiriön syyksi paljastui kaasuttimen kurkun irronnut sekoittaja. Välttämättömien korjausten ja määräaikaishuoltojen lisäksi ei kisaan valmistauduttu. 
Perjantaina ajettiin kolme erikoiskoetta, ykkönen oli Laajavuori perinteisenä versiona ja seuraavat Korpilahden suunnalla. Lauantaina ajettiin viisi erikoiskoetta edelleen Jyväskylän länsipuolella. 
Perjantai-illan pimeys ja vesisade selvästikin sopivat Jukalle, yöatuon jälkeen olimme a-junnuissa reilusti puoliväliin paremmalla puolella ja b-junnuissa kyyti olisi riittänyt kärkeen. Moksin isolle tiellä, ek-3:lla, tuli happiliippi viitosen kyydistä, mutta lähellä olevia ei lasketa... 
Meidän puolesta koko kisan olisi voinut rallata kerralla, mutta kolmosen jälkeen oli vetäydyttävä puolen vuorokauden yötauolle. Kaiken kaikkiaan yli 80 ek-kilometrin reitti oli pituutensa ja suurelta osin laatunsakin puolesta voimallinen teko järjestäjältä! Myös lähes vapaa huoltaminen reitin varrella oli kaivattua paluuta vanhojen aikojen hyviin asioihin. 
Lauantaina päivänvalossa ja lähes kuivissa oloissa vauhtimme hiukan notkahti suhteessa muihin a-junnuihin. Varsinkin huonokuntoisilla tieosuuksilla nykyaikaisemmasta alustasta olisi varmasti hyötyä. Viimeisen ek:n viimeisessä risteyksessä suistuimme lievästi ja tielle palauttaminen otti puolisen minuuttia -kiitos nostoporukalle!
Maaliintuloprosenttimme komistui entisestään ja arjesta irtautuminen toteutui jälleen tehokkaasti, joten voimme olla reissuun tyytyväisiä. Kiitos myös huoltoautoa siirrelleelle nuorisolle.



Kuva: Aino Mertanen

Kuva: Jarkko Ruotsalainen

SM Pirelli Ralli 26-27.9.2014
Janne tarvitsi taas Tampereen SM-rallin TURVA-autoon ammattikuskin ja toistamiseen Jukka pääsi luottohommaan. Kuvassa ratamestarit Mäkinen & Hänninen punnaavat Sahalahden EK:lla paalia kohilleen Jukan toimiessa hinurikuskina. Taas riitti etuautoilla haasteita 150 ek-km:n reitillä, mutta jokainen EK ajettiin ja kiitostakin tuli. 
 



Toivakka Ralli 6.6.2015
 
Toivakan mainioon neljän erikoiskokeen ralliin lähdimme melkein vuoden tauon jälkeen. Avaus EK:n alun kyläpyörityksessä homma toimi normaalisti, mutta sikanopealla osuudella kypäräpuhelimien kuuluvuus loppui ja takkiin tuli. -Juuri tuon osuuden kartturi tunsi melko hyvin, kuski ei. Ilmeisesti äänitaajuudet ovat hytissä muuttunuteet uusien moottorinkorvien vuoksi ja mikrofonit eivät vaan enää selvinneet uudesta tilanteesta. Hyvin Jukka kuitenkin veti varsinkin maalipään pikkutien ja olimme mukana kisassa.
Kakkonen oli Jukalle hieman tuttu Pitkäjärventie itään + isoa tietä etelään. Jäimme vain 7 sek Raimo Kovasen A-junnujen pohjista. Suurimmat sydämentykytykset tulivat toimimattomasta flektistä ennen ek:ta. Lämmöt pysyivät onneksi ajoviimalla ja lämppärin käytöllä kurissa tällä erittäin nopealla EK:lla. Huollossa saimme flektin taas pyörimään "pielavetisellä" kytkennällä. 
Kolmosen lähtö oli vain muutaman kilometrin päästä Jukan kotoa ja semi-tutuilla ja edelleen äärimmäisen nopeilla teillä kyyti oli kohdallaan. EK:n loppupuolella Hohontiellä kone sammui ja äänistä kuulimme heti, jotta ihan pikkuviasta ei ollut kyse. Kun vauhti hiljeni ennen sivutielle kurvaamista alkoi savua tupruta hyttiin ja sitten meillä olikin hetken aikaan todella kiire! Koko kosla meinasi palaa! Lohkon molemmille puolille oli tullut reiät, joten tuho koneessa oli totaalinen. Paikalle rientänyt sulkumies kertoi liekkien tulleen pitkälle auton perästä.
Draama jatkui kun auto oli saatu sammumaan. Loistavasti ajanut Lainpellon Teppo soitti; he olivat pässeet vain hieman pidemälle ja myös heillä oli kiertokanki tunkeutunut ulkoilmaan upouudesta moottorista. Että otti päähän Lainpeltojen puolesta! Ja pian todistimme vielä yhden BMW-parin erittäin rajun poistumisen pellon toisella puolella, joten tuhoa oli Hohossa liiaksi asti. Huollossa meitä palveli ekaa kertaa (mutta toivottavasti ei viimeistä) Servi-Seppien asentaja Eetu Kiuru.
 
Lievestuoreen UA:n kuljettajille kisa oli kaksijakoinen. Mansikka-Mäkinen vei Volvolla yleisen kaksivetoiset ei-nuotittaneet.
A-junnujen vastaavassa luokassa pariskunta Lainpelto ja meikäläiset olimme tuonne kolmoselle kärkikahinoissa mukana, mutta joku kiertokankia rappeuttava tauti tosiaan tarttui samoissa maisemissa molempiin Opeleihin.
B-junioreissa pariskunta Puupponen ei päässyt matkaan ollenkaan kalusto-ongelmien vuoksi, mutta yksi kisan suurimpia säväyttäjiä oli pari Niko Louhivuori - Aapo Tolmunen. He nimittäin voittivat B-junnut Astrallaan. Kisa oli molemmille pojille ensimmäinen!
 
 Kuva: Niko Lindholm
 
 
 

Pirelli Ralli 25-26.9.2015
Janne toimi jälleen turvapäällikkönä TamUA:n loihtimassa SM-sarjan päätösosakilpailussa. Ja 
Jukka jälleen luottokuskina. Kuvassa olemme saavuttaneet jo maalikaaren. 

Kuva: Timo Palokangas

 



contpics/1.jpg

.
 JAK-Racing - Fiat 127 Sport gr. Historic